Sunday, January 30, 2011

bisnes oh bisnes !

sekarang aku sedang membaca buku adam khoo pasal bagaimana die jadi jutawan.. dan bile bace.. smangat utk buat bisnes tu agak membuak2 balik.kire taknak makan gaji..nak wat biznes..

tapi........macam beselah..biznes ape yg nak dibuat? aku dah pernah ada masa utk cuba wat biznes..lepas abeh master aku duk umah dekat 5 bulan gak..eh ye ke? lame betul.haha.. 4 bulanla kot..3 bulan pun betul gak.. abeh master hujung mei camtu..kire start cuti jun..dan start keje awal oktober.. so bln 6-9.. 4 bln gak tu !! dan aku gagal utk wat biznes yg betul2 datangkan income sepanjng tmpoh tu..

lps ni aku dijangka abeh kije bulan 3..so boleh start wat biznes bln 4..dan aku ada masa skrg dalam 2 bulan utk ready dan start biznes..tapi..biznes ape?

antara plan aku ialah nak wat personal loan..adui..brani betul..tapi aku qualify pinjam belas ribu je..tu pun msti "interest" die tinggi..

kalau wat biznes, aku kene target income bulanan yg tinggi..i mean..yg betul2 tinggi..if sikit dan ciput jer, baik jadi lecturer !! oklah..brpakah income yg masuk akan utk ditarget?

hmmmm...

.....

....

aku rase...

....

....

RM10,000 sebulan !!!

tu pun kire agak rendah tau ..huh..

okeyla..secara teori mudah nye.. aku kene ada 10 sumber income dan setiap satu kene sumbang RM1,000 net profit pada aku.. tapi RM1,000 tu macam banyak..ape kate kite jadikan ia RM500 dan daripada 20 buah biznes..tapi mcamlah mampu nak wat dan handle 2o buah biznes?

amacam..nak wat plan yang realistik lagi atau nak proceed dgn plan 10k sebulan nih? aku rase kene proceed..kene push beyond our comfort zone kan? no pressure, no diamond..

okeyla..jom tibai..biznes ape yg boleh datangkan RM500 sebulan..perlukan 20 bisnes...

  1. jadi ejen jual rumah/biznes/sewa rumah - ni perlukan lesen kan?
  2. buat ebook..satu ebook dapat RM2,500 net profi..so setiap 5 bulan satu ebook..
  3. wat talk..satu bulan 5 skolah..net satu skolah ialah RM100
  4. jual cloth drypers tu.konon akan dapat stok !! jual 100 unit sebulan.dapatlah RM500..aduhai.
  5. jual tshirt toyol en rozi..
  6. jual supplement online.yg org malu nak beli face to face..tadi adam khoo ini termasuklah pakaian dalam wanita..adui.... ubat kuruskan bdn okey?
  7. jual pewangi.. cenderahati..ha !! wat portal utk cenderahati perkahwinan..wat byk2 pilihan..mug..kek.. surah pilihan..perfume.potpori tu..wat servis masukkan dalam kotak tu skali.. upahla bdk memane..

yg len2 yg poyo sahaja..
  1. wat part time lect..
  2. tulis utk majalah...5 majalah..
  3. wat buku ngan pts ke..truewealth ke..
  4. wat servis cuci kete
  5. wat servis masuk maid ke msia..
  6. buat kelas tusyen/memandu/menaip/
  7. jual tudung..
  8. jual kain dari saigon..kate nak pi vietnam kan..dari bandung ke.
  9. kate kawan mak reti masak..so tgk ape yg aku leh improve dan tingkatkan.invest duit beli mesin2 ke..dan improve all 5 variable.conversion..bla2..
  10. tanyela naida yg wafi tu..improve all variable tu gak..
  11. wat tshirt muslimah..wat design mantap punye dan suruh kilang yg wat tshirt nike dan branded2 lain yg watkan tshirt tu..hackett ke..
  12. black pepper spray..beli dari alibaba..if kene tipu, padan muke !!!
  13. broach..
  14. syarikat cetak tshirt, sticker kete, cari la customer..kad kawen?
tapi kan..kan senang.wat syarikat info produk dan sell satu produk yg meletup..dapat RM120k net profit..so dah cover utk setahun punye target.okey?

dan pk produk yg boleh penetrate oversea market ..kire satu dunia pun nak barang tu.!!

cube tgk kat ebay ape mendenye tu.

okeyla..cukupla utk ari ni.. nak tdo dah..dah pkl 1 lebih..

ni link yg agak best utk dibace bagi aku..leh tgk lagi blog tuan shahabudeen jalil leps nih..


so pencapaian bfore tido ni ialah baru dapat menjana RM3,500 sebulan (7XRM500)..tidak cukup lagi.nak 10k kan.heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee....

nite !!!

No comments:

Post a Comment